Page 4 - Spegeln_nr_18_2016
P. 4
4
D E B AT T En inskickad
rättelse
Bromma behövs
fortfarande Jag har i dag läst Jimmy Olssons ledare
i senaste Spegeln. Jag ville bara upp-
För 70 år sedan, den 1 augusti 1946, par år, utan att ha något rimligt förslag på bränslen är på frammarsch och lär säkert lysa om att vårdcentralen i Hjärup har
grundades SAS. Flyget har sedan dess alternativ för resenärerna. vara i bruk inom överskådlig framtid. drygt 7300 listade, inte 5000 som det
betytt mycket för vanligt folk och Dessutom är det naivt att tro att folk i Skåne står i artikeln. Alltså snart dubbelt så
företag i vårt land. Avregleringarna Senare har socialdemokratiske utre- slutar flyga bara för att villkoren försämras många som det bor i Hjärup.
på 1980- och 90-talen gör att fler än daren Anders Sundström presenterat på den här sidan Öresund. Skåningar har
någonsin i dag kan resa utomlands och ett förslag om att Bromma ska stängas inte lång resväg till Kastrup. Sommarcaféet 2016...
turista och ta del av andra kulturer på först 2038, men mer tidsnära hot mot
plats för rimliga priser. Flyget är också flyget fortsätter att komma från rege Varje dag reser 7 000 människor till ...får en stor eloge. Härligt, det var på
ett smörjmedel för vårt näringsliv. ringspartierna. Just nu utreder regeringen och från de skånska flygplatserna. Vill vi
nämligen införandet av en flygskatt. Det inte att skånska jobb och skånsk tillväxt Sankt Staffan. Anonym
Utrikesflyget är inte minst viktigt för är ett gammalt miljöpartikrav som åter är ska drabbas på samma sätt som i Norge
den kunskapsintensiva industrin i Skåne uppe på tapeten. Hur illa det kan gå visar gäller det att Skåne pratar med en röst i Monopol är
och Öresundsregionen. Inrikesflyget ger det norska exemplet. Förra året införde den här frågan. Där har vi som region- förkastligt!
Skåne snabba transportmöjligheter till den norska regeringen en så kallad flyg- politiker ett stort ansvar. Vi får inte låta
Sveriges huvudstad och möjlighet för fö- sätesavgift, en skatt på flygresor. I våras Stockholmscentrerade miljöpartister och Undertecknad är kassör i en liten sam-
retag och offentlig sektor att upprätthålla kom sedan beskedet att Ryanair lämnar deras naiva drömmar äventyra skånsk fällighet och noterade skillnaden mellan
täta, personliga möteskontakter - vilket storflygplatsen Rygge utanför Moss, som konkurrenskraft och skånskt välstånd. förbrukad el och elnätskostnaden. Om vi
är nödvändigt även i dag. Att kunna resa nu tvingas till nedläggning i höst. bortser från alla skatter som ligger i res-
till och från Stockholm över dagen är helt Carl Johan Sonesson (M) pektive fakturas belopp, såg det ut så här:
enkelt viktigt. Utöver 1,8 miljoner årliga passagerare regionråd Region Skåne
påverkas de anställda på flygplatsen och Staffanstorps Energi 380 kr
Flyget gör att människor kan arbeta och deras familjer när tusen personer förlorar Gilbert Tribo (L) (Elnätsavgift) 148 kr
verka på platser som ligger långt ifrån hu- jobbet. I Sverige kommer de här ständiga gruppledare Region Skåne
vudstaden. I dag flyger årligen över 750 000 slagen mot flyget oftast från Stockholms Eon (Förbrukad el)
passagerare mellan Skåne och Bromma innerstad och politiker och debattörer Birte Sandberg (C)
flygplats från Malmö och Ängelholm. som knappast själva direkt påverkas av gruppledare Region Skåne Monopol är förkastligt!
Bromma var ett av de första föremålen för att arbetstillfällen försvinner ute i landet.
vänsterpartiernas jakt på troféer i början Birgitta Södertun (KD) Jörgen Malmberg
av mandatperioden, då segerruset från Slagen motiveras alltid av miljöskäl. gruppledare Region Skåne GA12 Samfällighet
valsegern var stort. De rödgrönrosa kom- Men man ska komma ihåg att bara två pro-
munpolitikerna i Stockholm drev på hårt cent av världens koldioxidutsläpp kommer
för att lägga ned flygplatsen inom bara ett från flyget. Dessutom går den teknologiska
utvecklingen fort. Mer miljövänliga flyg-
Stoppa bygget av Norra skolan nu!
SKOLU TBYGGN A DSPL A NERING pas och inga tomter med befintliga eller idag agerar tillfällig skola för Annerosko- oss själva, hade ni barn också när ni flyt-
där det finns/funnits skolmiljöer säljas lan (om man kan kalla sju till tio år tillfäl- tade hit? – tänkte inte på det…
I enlighet med den tillväxtplan tagen eller bebyggas innan en sådan finns att ligt) innan Norra skolan skall stå färdig.
utav Staffanstorps kommuns fullmäktige presentera. NU MÅSTE ansvariga politiker och
2006-02-06 och som revideras årligen Under flera år har kommunen haft en tjänstemän ta sitt uppdrag på allvar och
av styrelsen beskrivs en tillväxt om cirka Tittar man på den planerade utbygg- tydlig profilering mot barnfamiljer som göra en KOMPLETT utredning samt risk
2870 bostäder under den närmaste tioårs- naden av ”Norra Staffanstorp” (som är kommer från våra storstäder Malmö och analyser och sätta upp konkreta planer för
perioden. Utöver detta har vi en stor ge- ett av de största utbyggnadsområdena i Lund. Barnfamiljer som valt att bosätta utbyggnad för såväl förskola som skola i
nerationsväxling i kommunen. I planen är planeringen) förstår man ganska snart att sig i Staffanstorp, inte bara för dess läge, enlighet med den tillväxtplan som kom-
man tydlig med att förskolor, skolor, vård, den skola som nu planeras på Trekantens utan också för att våra barm skall ha en munpolitikerna redan röstat igenom.
omsorg och all annan kommunal service område inte kommer att räcka till särskilt trygg uppväxt i bra för- och grundskolor
ska följa med tillväxten av nya invånare länge. 550 elever, tre parallellklasser i som ligger nära hemmet, utmed cykelvä- Inom kommunen pågår det en insam-
och hänvisar till kommunfullmäktiges årskullarna F-6, med möjlighet till ut- gar och gångstigar. Staffanstorp har haft ling utav namnunderskrifter för att stoppa
framtidsdokument ”Framtidens kommun byggnad till F-9. Den kommer bli full med turen att ha mindre skolor där barnen kan Norra skolan. Det är hela 8,9 procent av
– perspektiv 2038”. I detta dokument kan befintliga barn från skolorna Annero och vara individer och inte bara en i mängden. de som röstade i valet inom de berörda
man inte heller se några konkreta planer Borggård. områdena som valt att sätta sitt namn på
för hur förskola eller skola skall utvidgas i Nu centraliserar vi skolorna (vem listan! Det, mina damer och herrar, är ett
takt med tillväxten i Staffanstorp. Bara för Man får känslan att planen för ”Norra bestämde att vi skulle göra det?), vilket tydligt besked från politikernas väljare
någon dag sedan kunde man läsa en artikel skolan” är ett hastverk och inte särskilt resulterar i större skolor (Balderskolan att beslutet om att bygga Norra skolan
i DN Ekonomi om hur nya skolor glöms genomtänkt lösning, då man tidigare rivit kan få statuera som exempel), där barnen (Staffanstorps största skola någonsin) på
bort när nya bostäder byggs. Så verkar Anneroskolan utan att först ha gjort en känner sig osäkra och är rädda. Arbetsmil- Trekanten är fel beslut!
vara fallet även i Staffanstorps kommun! grundlig utredning och kvalitativ plan jön blir sämre för alla inblandade, såväl
för dess återuppbyggnad. Nu vill man lärare som för barnen. Vad hände med Staffanstorps kommun kallar sig fram-
Staffanstorps politiker måste göra en hellre bygga bostäder på denna värdefulla barnperspektivet i dessa beslut? tidens kommun, för vem undrar jag?!
plan för dessa kommunala instanser sna- tomt (ytterligare utbyggnad i norra Staf- För våra befintliga och kommande barns
rast. Innan en komplett sådan med 10-20 fanstorp) och fort skall det gå, helst innan Ponera att man river alla skolorna, framtid har man inte tänkt på!
års perspektiv finns, är det min mening någon hinner agera! bygger hus på de befintliga skoltomterna.
att bygget utav norra skolan skall stop- Endast ”Norra skolan” finns planerad och Katarina Blom
Samtidigt planerar man att bebygga står klar. Är det meningen att vi skall stå Mamma
Bråhögsskolans tomt om 2,5 hektar som och titta på varandra då om 10 år och fråga
Skriv till Spegeln!
Skicka din insändare till ragnhild@spegeln.se
Besök också Spegeln på nätet:
www.spegeln.se
D E B AT T En inskickad
rättelse
Bromma behövs
fortfarande Jag har i dag läst Jimmy Olssons ledare
i senaste Spegeln. Jag ville bara upp-
För 70 år sedan, den 1 augusti 1946, par år, utan att ha något rimligt förslag på bränslen är på frammarsch och lär säkert lysa om att vårdcentralen i Hjärup har
grundades SAS. Flyget har sedan dess alternativ för resenärerna. vara i bruk inom överskådlig framtid. drygt 7300 listade, inte 5000 som det
betytt mycket för vanligt folk och Dessutom är det naivt att tro att folk i Skåne står i artikeln. Alltså snart dubbelt så
företag i vårt land. Avregleringarna Senare har socialdemokratiske utre- slutar flyga bara för att villkoren försämras många som det bor i Hjärup.
på 1980- och 90-talen gör att fler än daren Anders Sundström presenterat på den här sidan Öresund. Skåningar har
någonsin i dag kan resa utomlands och ett förslag om att Bromma ska stängas inte lång resväg till Kastrup. Sommarcaféet 2016...
turista och ta del av andra kulturer på först 2038, men mer tidsnära hot mot
plats för rimliga priser. Flyget är också flyget fortsätter att komma från rege Varje dag reser 7 000 människor till ...får en stor eloge. Härligt, det var på
ett smörjmedel för vårt näringsliv. ringspartierna. Just nu utreder regeringen och från de skånska flygplatserna. Vill vi
nämligen införandet av en flygskatt. Det inte att skånska jobb och skånsk tillväxt Sankt Staffan. Anonym
Utrikesflyget är inte minst viktigt för är ett gammalt miljöpartikrav som åter är ska drabbas på samma sätt som i Norge
den kunskapsintensiva industrin i Skåne uppe på tapeten. Hur illa det kan gå visar gäller det att Skåne pratar med en röst i Monopol är
och Öresundsregionen. Inrikesflyget ger det norska exemplet. Förra året införde den här frågan. Där har vi som region- förkastligt!
Skåne snabba transportmöjligheter till den norska regeringen en så kallad flyg- politiker ett stort ansvar. Vi får inte låta
Sveriges huvudstad och möjlighet för fö- sätesavgift, en skatt på flygresor. I våras Stockholmscentrerade miljöpartister och Undertecknad är kassör i en liten sam-
retag och offentlig sektor att upprätthålla kom sedan beskedet att Ryanair lämnar deras naiva drömmar äventyra skånsk fällighet och noterade skillnaden mellan
täta, personliga möteskontakter - vilket storflygplatsen Rygge utanför Moss, som konkurrenskraft och skånskt välstånd. förbrukad el och elnätskostnaden. Om vi
är nödvändigt även i dag. Att kunna resa nu tvingas till nedläggning i höst. bortser från alla skatter som ligger i res-
till och från Stockholm över dagen är helt Carl Johan Sonesson (M) pektive fakturas belopp, såg det ut så här:
enkelt viktigt. Utöver 1,8 miljoner årliga passagerare regionråd Region Skåne
påverkas de anställda på flygplatsen och Staffanstorps Energi 380 kr
Flyget gör att människor kan arbeta och deras familjer när tusen personer förlorar Gilbert Tribo (L) (Elnätsavgift) 148 kr
verka på platser som ligger långt ifrån hu- jobbet. I Sverige kommer de här ständiga gruppledare Region Skåne
vudstaden. I dag flyger årligen över 750 000 slagen mot flyget oftast från Stockholms Eon (Förbrukad el)
passagerare mellan Skåne och Bromma innerstad och politiker och debattörer Birte Sandberg (C)
flygplats från Malmö och Ängelholm. som knappast själva direkt påverkas av gruppledare Region Skåne Monopol är förkastligt!
Bromma var ett av de första föremålen för att arbetstillfällen försvinner ute i landet.
vänsterpartiernas jakt på troféer i början Birgitta Södertun (KD) Jörgen Malmberg
av mandatperioden, då segerruset från Slagen motiveras alltid av miljöskäl. gruppledare Region Skåne GA12 Samfällighet
valsegern var stort. De rödgrönrosa kom- Men man ska komma ihåg att bara två pro-
munpolitikerna i Stockholm drev på hårt cent av världens koldioxidutsläpp kommer
för att lägga ned flygplatsen inom bara ett från flyget. Dessutom går den teknologiska
utvecklingen fort. Mer miljövänliga flyg-
Stoppa bygget av Norra skolan nu!
SKOLU TBYGGN A DSPL A NERING pas och inga tomter med befintliga eller idag agerar tillfällig skola för Annerosko- oss själva, hade ni barn också när ni flyt-
där det finns/funnits skolmiljöer säljas lan (om man kan kalla sju till tio år tillfäl- tade hit? – tänkte inte på det…
I enlighet med den tillväxtplan tagen eller bebyggas innan en sådan finns att ligt) innan Norra skolan skall stå färdig.
utav Staffanstorps kommuns fullmäktige presentera. NU MÅSTE ansvariga politiker och
2006-02-06 och som revideras årligen Under flera år har kommunen haft en tjänstemän ta sitt uppdrag på allvar och
av styrelsen beskrivs en tillväxt om cirka Tittar man på den planerade utbygg- tydlig profilering mot barnfamiljer som göra en KOMPLETT utredning samt risk
2870 bostäder under den närmaste tioårs- naden av ”Norra Staffanstorp” (som är kommer från våra storstäder Malmö och analyser och sätta upp konkreta planer för
perioden. Utöver detta har vi en stor ge- ett av de största utbyggnadsområdena i Lund. Barnfamiljer som valt att bosätta utbyggnad för såväl förskola som skola i
nerationsväxling i kommunen. I planen är planeringen) förstår man ganska snart att sig i Staffanstorp, inte bara för dess läge, enlighet med den tillväxtplan som kom-
man tydlig med att förskolor, skolor, vård, den skola som nu planeras på Trekantens utan också för att våra barm skall ha en munpolitikerna redan röstat igenom.
omsorg och all annan kommunal service område inte kommer att räcka till särskilt trygg uppväxt i bra för- och grundskolor
ska följa med tillväxten av nya invånare länge. 550 elever, tre parallellklasser i som ligger nära hemmet, utmed cykelvä- Inom kommunen pågår det en insam-
och hänvisar till kommunfullmäktiges årskullarna F-6, med möjlighet till ut- gar och gångstigar. Staffanstorp har haft ling utav namnunderskrifter för att stoppa
framtidsdokument ”Framtidens kommun byggnad till F-9. Den kommer bli full med turen att ha mindre skolor där barnen kan Norra skolan. Det är hela 8,9 procent av
– perspektiv 2038”. I detta dokument kan befintliga barn från skolorna Annero och vara individer och inte bara en i mängden. de som röstade i valet inom de berörda
man inte heller se några konkreta planer Borggård. områdena som valt att sätta sitt namn på
för hur förskola eller skola skall utvidgas i Nu centraliserar vi skolorna (vem listan! Det, mina damer och herrar, är ett
takt med tillväxten i Staffanstorp. Bara för Man får känslan att planen för ”Norra bestämde att vi skulle göra det?), vilket tydligt besked från politikernas väljare
någon dag sedan kunde man läsa en artikel skolan” är ett hastverk och inte särskilt resulterar i större skolor (Balderskolan att beslutet om att bygga Norra skolan
i DN Ekonomi om hur nya skolor glöms genomtänkt lösning, då man tidigare rivit kan få statuera som exempel), där barnen (Staffanstorps största skola någonsin) på
bort när nya bostäder byggs. Så verkar Anneroskolan utan att först ha gjort en känner sig osäkra och är rädda. Arbetsmil- Trekanten är fel beslut!
vara fallet även i Staffanstorps kommun! grundlig utredning och kvalitativ plan jön blir sämre för alla inblandade, såväl
för dess återuppbyggnad. Nu vill man lärare som för barnen. Vad hände med Staffanstorps kommun kallar sig fram-
Staffanstorps politiker måste göra en hellre bygga bostäder på denna värdefulla barnperspektivet i dessa beslut? tidens kommun, för vem undrar jag?!
plan för dessa kommunala instanser sna- tomt (ytterligare utbyggnad i norra Staf- För våra befintliga och kommande barns
rast. Innan en komplett sådan med 10-20 fanstorp) och fort skall det gå, helst innan Ponera att man river alla skolorna, framtid har man inte tänkt på!
års perspektiv finns, är det min mening någon hinner agera! bygger hus på de befintliga skoltomterna.
att bygget utav norra skolan skall stop- Endast ”Norra skolan” finns planerad och Katarina Blom
Samtidigt planerar man att bebygga står klar. Är det meningen att vi skall stå Mamma
Bråhögsskolans tomt om 2,5 hektar som och titta på varandra då om 10 år och fråga
Skriv till Spegeln!
Skicka din insändare till ragnhild@spegeln.se
Besök också Spegeln på nätet:
www.spegeln.se