Page 22 - Spegeln nr 20 2016
P. 22
22
Uppåkraskolan
– från beslut till skolstart
När man besöker en sprillans ny skola första gången vet man av erfa-
renhet att här finns någon djärv, oprövad arkitektidé, ett nytt pedago-
giskt irrbloss eller ett politiskt hugskott som byggts in i lokalerna. Detta
slutar oftast med dyra driftskostnader och framtida dysfunktionella
pedagogiska lösningar som går ut över elevUerpocph påekrsroanasl.kolan – från beslut till skolstart
Vid Spegelns rundvandring på nya Uppåkraskolan kände
man direkt att denna skola är gedigen och befriad från
plötsligt uppflammande idéer. Detta är en skola som
skall fungera över tid. När man rör sig i lokalerna är
det märkbart att det satsats på att få ner ljudvolymen
och skolan ingjuter ett lugn. Man har satsat, inte bara
på en skola, utan en fullskalig idrottshall med plats för
en publik på 300 åskådare. Detta är en anläggning som
kan fungera som samlingslokal för Hjärupsborna och
dess föreningsliv.
En skola med specialsalar Ulrika Narling, Rektor Uppåkraskolan:
Skolan som framöver skall rymma 550 elever från för- -Det har varit en stor fördel att skolans inredningsarkitekt har funnits på samma arkitektfi
skola till åk 6 har satsat på egna specialsalar för musik, skolans arkitekt. Därigenom har byggnad och inredning kunnat samverka i en röd tråd som
textilslöjd, träslöjd, hemkunskap och naturorienterande till fördel när vi har fokuserat på skolans ljudvolym.
ämnen. Detta är unikt för en F- till 6-skola och säkerligen
underlättande vid rekrytering av dessa lärarkategorier.
Spegeln fick också tillfälle att träffa projektgruppen (se
bild) bakom Uppåkraskolans tillkomst och alla är väldigt
tillfreds med hur projektet har framskridit.
Stina Hansson, Utbildningschef:
-Vi har varit väldigt inställda i vårt arbete på att inte bygga en kommunal signalbyggnad. D
gärna kompliFceörrasttoachinfterl.yUcpkpeåtkraskolan skall bli en fungerande byggnad som långsiktigt
När man besöker en sprillans ny skola förstadrgifåtsnmgäesnsigvtIeratältmlta. Jamangötatyevcnkeehrräforacrikesliånvvheitehätarfatdteetnthbfäörarrsdftiiaanlionngstrmnyeåcdkgedotenvsiodkmjtäisgrkvta,ollcjohbba i den nya s
oprövad arkitektidé, ett nytt pedagogiskt irrsbolmosvsi beeldleörmoefttthatabrpevoeslttiåattiesbnkädtseth.huRagresdvkiafonråtvtgaisdtooUmchpbplyåysksgnrgaattsspkiåonlvaaindlsoskohamulvekuordnmeamn.terréatt fungera.
kan man kasta en blick upp till höger mot Uppåkra
Detta slutar oftast med dyra driftskostnaderFöorcstha finratrmycktkieydtrakadyoscfhunpkåtmioinnneallsaopmedaattgoskgoislakna älörsgnrianngnaer msoemd ett
går ut över elever och personal. I alla möten hhäisrtiolirviestkätrudneitkftörosmtarinåtdreyc(kmetåvdiketingtuotcshikotfetna baeldstråiegnsdkey. Rme-dan vid Uppåkr
Vid Spegelns rundvandring på nya Uppåkrashkuovluadnenktärénkdmaenasmmaaavnnbkadesbitryaegekgntebalslitectk).duVeppindntiilalnhtsrökägodeleratmäoprtågUsepkpdoåilgkarneanfkåyorrkcmahoacnhepnåminnas om at
mupäprkflbaamrtmaatnt ddeetidséaetsra. tDgpSstråerapatsnåxktnaoeealfaätmtnetrerffedåeårnnmsSenmtyttsrteerméakahdnrnoxipslmetlatjvaneoutöäfirdsstsittysseotkvkmsmrmottkpäeualäyalnnnslntmitkiaksrssavtkéloeaolnemknlmnäafm,novurFsåmäcönlrdalhtlgeyesdademis(vnmmrkusdraokayån,mnllöddfaådeävanann,rgnevgfbitruänaveätrtggnsgnaiivkldjkauFatmo.veltäcNoneelehcldräadnhlftreidvfunfurtmääisntngtkrtkkalgssutttnklkiiäåogyollmnnrnlanöagst.maoslrbilctmaiäehtsnt,ei.amtkg.vebdeubnygdgaenltsaeg).a
befriad från plötsligt
sig i lokalerna är det
Man har satsat, iänrteenbaarnaläpgågneinngsPsIfkrnosårognoonal,majvlMei,.lkSluaktttaHtigsnanreaSnlufclHupbehetfeaäeopnönlleernraleggvvgdslfenkeee-u,,ltrrartlnnaletsaarcknstahaioatlilt.glmigTfseatgfvoovåftoätädtnsinpetdtaatddttrrrarmsvhaväotuäkyähnätltgggätlgieltgiinnegeaass,dngn,kshkfeöisftätsaprröilrkonovlåtarlecaaiktthmttvnoetaeaakfnatbnlentaelaeefokderrtvrönratui.eutaprsrreltnlpltlHeriaeiaågnlalrjtkatäeetsiti.ftnrniltöfvuTlönliprotvpeaerregänasntleetkebemtltrinvsooinsteeegrkätpnlrrenltlentuälmssareadbknieeonayolnitgltnäkcttgtäairhstnnnpmvbeakdåtäiydnatoteg.t3ttbcrMgssah0äeasnhdev0ldaeeäniädstnnrs.ui,dpåmtMeuåpörtarveaenatetnnsaktrateliestkntt,leoudctahinennaattftuotr
åskådare. Detta
föreningsliv.
En skola med specialsalar Behar Abdulah, praktiskt skoltänk och därutöver ett led i en fostran av
Skolan som framöver skall rymmKaa5r5in0Meålenvsesornfroån försekloevlaertnilal åtikll6gohdaarhsyagtsieantispkåaevgannaors. pecialsalar för
musik, textilslöjd, träslöjd, hemkUulnrsikkaaNpaorlcihngnaturorienterande ämnen. Detta är unikt för en F- till 6-
PUrlorijkea-IVkTntNaeggdamrarulälpipinlroplgtueH!nnFeiflrkrlåbåtnnemrdvgee.,dtSKtppioonrmlaoitjHmiesakkuntansedsbroieirnnse,lgkuMsttö-earott:sctihSllcbhsykögoldgls,ptIarnrogtcahelialslsrHedneel?ltberSsäMk-gkprDr,oeivaBenlgätteagseälhdorSelanitcnrcgihhlAftaliöfbnctsrlidäkledlälukdfg,olresaKgcesrhnktdluä,isigsllKnålteagamutnrnrsiidenloul–efdmMnäaohldtålcrteuenyhvsrrmaisflpäitromtgtirnttoertiaourrdjäenpssfkpdcftehoeaenleatpvfh,:irhadforarjrikreteiukfdkrntsragn,ymraitdutesrjprokoipbrnttiebgdsan-iat(.vsedebsislda)lbäraakrokmateUgpopråiekrr.askolans tillkomst och alla
gått 2,5 år, en ovanligt kort tid för ett skolbygge. Alla och samlingslokaler. Vi kanske även kan visa bio här. Att
delar i processen har varit effektiva och i gruppen har vi vi sedan har fotbollsplaner och idrottsplats som närmsta
inte fördelat problemen. Staffanstorps kommun upphand- granne ger ett stort mervärde för alla.
Vad älar dueniokcthmkeodnpkruorjreekntseuritnsgastt-eofcöhrbstygsjgäplvroacheyssreensk?ontraktet
för fastigheten som i detta fall gick till fastighetsbolaget Ulrika Narling, Rektor Uppåkraskolan:
IngalHilleHmesllöb.erIgn, äKsotma mfausngdiicrekkHtöerm: sö till Skanska som fick -Det har varit en stor fördel att skolans inredningsarkitekt
-Temuppopt!dFrraågnetdeattpboyligtigskaafbaestsilguhteettetinll iskdoilasltoagrtmhaerddkeotmgåmttu2n,5 åhr,aernfuonvnaintlsigptåksoarmt tmidafaörrkeittetktfirma som skolans arkitekt.
skolboycghgef.aAstlliaghdetlasbr oi lpargo.cessen har varit effektiva och i gruppen hDaärrvigi ienntoemföhrdaerlbaytgpgronbaldemocehni.nredning kunnat samverka
Staffanstorps kommun upphandlade och konkurrensutsatte först sijeänlvraöhdytrreåsdkosonmtraäkvtent fvöarrit till fördel när vi har fokuserat
fastigKheatreinnsMomåni sdseotnta, fParllogjieckkttuiltlvfaesctkiglhaeretsHboelmagseöt:Hemsö. I nästpaåfasks ogliacknsHlejmudsvöotliyllmSk.anska som
fick up-pDdertahgaert fautnt nbiytgsgeanftaesatmighkeätnesnlai hdoiasloagllamiegdrukpopmemn.uVniohcahrfastighetsbolag.
varit lösningsfokuserade och haft ett gemensamt ansvar Stina Hansson, Utbildningschef:
KarinföMråanttsshoånl,laPrtiodjesskcthuetvmeackt loacrhe Hdeemeksoön: omiska ramarna.
-Vi har varit väldigt inställda i vårt arbete på att inte
-Det har funnits en teamkänsla hos alla i gruppen. Vi har varit lösnbinyggsgfoakeunsekraodmemouchnahlafstigenttalbyggnad. Då blir det gärna
gemeBnesahmart aAnbsdvaurlaföhr,aPttrohjåellkattcihdessfcShkemanastkoac:h de ekonomiska rakmoamrnplai.cerat och fel. Uppåkraskolan skall bli en fungeran-
-uBDpeephthat-apiaarnDlrnAhllotdeebactttlrdiitetnlsauvslgmsalhssariapdeihntrrdä,oeevrPegctarnateerolstnialjtisaerlflekdksöbtaitätrtycmrdethgikeamleglltlflstfsaaäiaSkrnvmbkmuslyaiplmnoglnreggrosafkijhnoineraacsmkt:pehdto.ressoHrkesjdhoaeudlaaktandettni.etesHsknostoauåcudltthbptteiypfftsgiähonkgracgodenhlrtidbgaiflynniiingdnlsegkggatrgeastas-tt.nmskehdJjaodaeatbgraebbvlntylaytigaciftgrikrdlknåleeigastrneidanoktnscteoyotkgcäamsehvåsnllliknvyåfoögnsilsrghaondsnaceaif.hktltDtpsseikeåegnudtvslbalsoaenrkdmaiaensldnvtolieimvabalokregadoömdmmrmeiftdtehsrdmaaertätsvsofesUFumitöpganrpttgsaårbkelkäläraartasaltstl..sokmola Fmänröö.irnjltairglelhsaseestroadmdeenäa2rv4iansttterpbeetsessmöekrbaTaeesdrkxe.otDlaaovåncaifhnitntvnfoibsgetmsosöUöGjklpieagprhåstekktÅordklaeaesnnsk2sof4iolnasnnnesp. tember. Då in
skolan stått färdig idag.
Mats Schöld, Kultur – och fritidschef:
Uppåkraskolan
– från beslut till skolstart
När man besöker en sprillans ny skola första gången vet man av erfa-
renhet att här finns någon djärv, oprövad arkitektidé, ett nytt pedago-
giskt irrbloss eller ett politiskt hugskott som byggts in i lokalerna. Detta
slutar oftast med dyra driftskostnader och framtida dysfunktionella
pedagogiska lösningar som går ut över elevUerpocph påekrsroanasl.kolan – från beslut till skolstart
Vid Spegelns rundvandring på nya Uppåkraskolan kände
man direkt att denna skola är gedigen och befriad från
plötsligt uppflammande idéer. Detta är en skola som
skall fungera över tid. När man rör sig i lokalerna är
det märkbart att det satsats på att få ner ljudvolymen
och skolan ingjuter ett lugn. Man har satsat, inte bara
på en skola, utan en fullskalig idrottshall med plats för
en publik på 300 åskådare. Detta är en anläggning som
kan fungera som samlingslokal för Hjärupsborna och
dess föreningsliv.
En skola med specialsalar Ulrika Narling, Rektor Uppåkraskolan:
Skolan som framöver skall rymma 550 elever från för- -Det har varit en stor fördel att skolans inredningsarkitekt har funnits på samma arkitektfi
skola till åk 6 har satsat på egna specialsalar för musik, skolans arkitekt. Därigenom har byggnad och inredning kunnat samverka i en röd tråd som
textilslöjd, träslöjd, hemkunskap och naturorienterande till fördel när vi har fokuserat på skolans ljudvolym.
ämnen. Detta är unikt för en F- till 6-skola och säkerligen
underlättande vid rekrytering av dessa lärarkategorier.
Spegeln fick också tillfälle att träffa projektgruppen (se
bild) bakom Uppåkraskolans tillkomst och alla är väldigt
tillfreds med hur projektet har framskridit.
Stina Hansson, Utbildningschef:
-Vi har varit väldigt inställda i vårt arbete på att inte bygga en kommunal signalbyggnad. D
gärna kompliFceörrasttoachinfterl.yUcpkpeåtkraskolan skall bli en fungerande byggnad som långsiktigt
När man besöker en sprillans ny skola förstadrgifåtsnmgäesnsigvtIeratältmlta. Jamangötatyevcnkeehrräforacrikesliånvvheitehätarfatdteetnthbfäörarrsdftiiaanlionngstrmnyeåcdkgedotenvsiodkmjtäisgrkvta,ollcjohbba i den nya s
oprövad arkitektidé, ett nytt pedagogiskt irrsbolmosvsi beeldleörmoefttthatabrpevoeslttiåattiesbnkädtseth.huRagresdvkiafonråtvtgaisdtooUmchpbplyåysksgnrgaattsspkiåonlvaaindlsoskohamulvekuordnmeamn.terréatt fungera.
kan man kasta en blick upp till höger mot Uppåkra
Detta slutar oftast med dyra driftskostnaderFöorcstha finratrmycktkieydtrakadyoscfhunpkåtmioinnneallsaopmedaattgoskgoislakna älörsgnrianngnaer msoemd ett
går ut över elever och personal. I alla möten hhäisrtiolirviestkätrudneitkftörosmtarinåtdreyc(kmetåvdiketingtuotcshikotfetna baeldstråiegnsdkey. Rme-dan vid Uppåkr
Vid Spegelns rundvandring på nya Uppåkrashkuovluadnenktärénkdmaenasmmaaavnnbkadesbitryaegekgntebalslitectk).duVeppindntiilalnhtsrökägodeleratmäoprtågUsepkpdoåilgkarneanfkåyorrkcmahoacnhepnåminnas om at
mupäprkflbaamrtmaatnt ddeetidséaetsra. tDgpSstråerapatsnåxktnaoeealfaätmtnetrerffedåeårnnmsSenmtyttsrteerméakahdnrnoxipslmetlatjvaneoutöäfirdsstsittysseotkvkmsmrmottkpäeualäyalnnnslntmitkiaksrssavtkéloeaolnemknlmnäafm,novurFsåmäcönlrdalhtlgeyesdademis(vnmmrkusdraokayån,mnllöddfaådeävanann,rgnevgfbitruänaveätrtggnsgnaiivkldjkauFatmo.veltäcNoneelehcldräadnhlftreidvfunfurtmääisntngtkrtkkalgssutttnklkiiäåogyollmnnrnlanöagst.maoslrbilctmaiäehtsnt,ei.amtkg.vebdeubnygdgaenltsaeg).a
befriad från plötsligt
sig i lokalerna är det
Man har satsat, iänrteenbaarnaläpgågneinngsPsIfkrnosårognoonal,majvlMei,.lkSluaktttaHtigsnanreaSnlufclHupbehetfeaäeopnönlleernraleggvvgdslfenkeee-u,,ltrrartlnnaletsaarcknstahaioatlilt.glmigTfseatgfvoovåftoätädtnsinpetdtaatddttrrrarmsvhaväotuäkyähnätltgggätlgieltgiinnegeaass,dngn,kshkfeöisftätsaprröilrkonovlåtarlecaaiktthmttvnoetaeaakfnatbnlentaelaeefokderrtvrönratui.eutaprsrreltnlpltlHeriaeiaågnlalrjtkatäeetsiti.ftnrniltöfvuTlönliprotvpeaerregänasntleetkebemtltrinvsooinsteeegrkätpnlrrenltlentuälmssareadbknieeonayolnitgltnäkcttgtäairhstnnnpmvbeakdåtäiydnatoteg.t3ttbcrMgssah0äeasnhdev0ldaeeäniädstnnrs.ui,dpåmtMeuåpörtarveaenatetnnsaktrateliestkntt,leoudctahinennaattftuotr
åskådare. Detta
föreningsliv.
En skola med specialsalar Behar Abdulah, praktiskt skoltänk och därutöver ett led i en fostran av
Skolan som framöver skall rymmKaa5r5in0Meålenvsesornfroån försekloevlaertnilal åtikll6gohdaarhsyagtsieantispkåaevgannaors. pecialsalar för
musik, textilslöjd, träslöjd, hemkUulnrsikkaaNpaorlcihngnaturorienterande ämnen. Detta är unikt för en F- till 6-
PUrlorijkea-IVkTntNaeggdamrarulälpipinlroplgtueH!nnFeiflrkrlåbåtnnemrdvgee.,dtSKtppioonrmlaoitjHmiesakkuntansedsbroieirnnse,lgkuMsttö-earott:sctihSllcbhsykögoldgls,ptIarnrogtcahelialslsrHedneel?ltberSsäMk-gkprDr,oeivaBenlgätteagseälhdorSelanitcnrcgihhlAftaliöfbnctsrlidäkledlälukdfg,olresaKgcesrhnktdluä,isigsllKnålteagamutnrnrsiidenloul–efdmMnäaohldtålcrteuenyhvsrrmaisflpäitromtgtirnttoertiaourrdjäenpssfkpdcftehoeaenleatpvfh,:irhadforarjrikreteiukfdkrntsragn,ymraitdutesrjprokoipbrnttiebgdsan-iat(.vsedebsislda)lbäraakrokmateUgpopråiekrr.askolans tillkomst och alla
gått 2,5 år, en ovanligt kort tid för ett skolbygge. Alla och samlingslokaler. Vi kanske även kan visa bio här. Att
delar i processen har varit effektiva och i gruppen har vi vi sedan har fotbollsplaner och idrottsplats som närmsta
inte fördelat problemen. Staffanstorps kommun upphand- granne ger ett stort mervärde för alla.
Vad älar dueniokcthmkeodnpkruorjreekntseuritnsgastt-eofcöhrbstygsjgäplvroacheyssreensk?ontraktet
för fastigheten som i detta fall gick till fastighetsbolaget Ulrika Narling, Rektor Uppåkraskolan:
IngalHilleHmesllöb.erIgn, äKsotma mfausngdiicrekkHtöerm: sö till Skanska som fick -Det har varit en stor fördel att skolans inredningsarkitekt
-Temuppopt!dFrraågnetdeattpboyligtigskaafbaestsilguhteettetinll iskdoilasltoagrtmhaerddkeotmgåmttu2n,5 åhr,aernfuonvnaintlsigptåksoarmt tmidafaörrkeittetktfirma som skolans arkitekt.
skolboycghgef.aAstlliaghdetlasbr oi lpargo.cessen har varit effektiva och i gruppen hDaärrvigi ienntoemföhrdaerlbaytgpgronbaldemocehni.nredning kunnat samverka
Staffanstorps kommun upphandlade och konkurrensutsatte först sijeänlvraöhdytrreåsdkosonmtraäkvtent fvöarrit till fördel när vi har fokuserat
fastigKheatreinnsMomåni sdseotnta, fParllogjieckkttuiltlvfaesctkiglhaeretsHboelmagseöt:Hemsö. I nästpaåfasks ogliacknsHlejmudsvöotliyllmSk.anska som
fick up-pDdertahgaert fautnt nbiytgsgeanftaesatmighkeätnesnlai hdoiasloagllamiegdrukpopmemn.uVniohcahrfastighetsbolag.
varit lösningsfokuserade och haft ett gemensamt ansvar Stina Hansson, Utbildningschef:
KarinföMråanttsshoånl,laPrtiodjesskcthuetvmeackt loacrhe Hdeemeksoön: omiska ramarna.
-Vi har varit väldigt inställda i vårt arbete på att inte
-Det har funnits en teamkänsla hos alla i gruppen. Vi har varit lösnbinyggsgfoakeunsekraodmemouchnahlafstigenttalbyggnad. Då blir det gärna
gemeBnesahmart aAnbsdvaurlaföhr,aPttrohjåellkattcihdessfcShkemanastkoac:h de ekonomiska rakmoamrnplai.cerat och fel. Uppåkraskolan skall bli en fungeran-
-uBDpeephthat-apiaarnDlrnAhllotdeebactttlrdiitetnlsauvslgmsalhssariapdeihntrrdä,oeevrPegctarnateerolstnialjtisaerlflekdksöbtaitätrtycmrdethgikeamleglltlflstfsaaäiaSkrnvmbkmuslyaiplmnoglnreggrosafkijhnoineraacsmkt:pehdto.ressoHrkesjdhoaeudlaaktandettni.etesHsknostoauåcudltthbptteiypfftsgiähonkgracgodenhlrtidbgaiflynniiingdnlsegkggatrgeastas-tt.nmskehdJjaodaeatbgraebbvlntylaytigaciftgrikrdlknåleeigastrneidanoktnscteoyotkgcäamsehvåsnllliknvyåfoögnsilsrghaondsnaceaif.hktltDtpsseikeåegnudtvslbalsoaenrkdmaiaensldnvtolieimvabalokregadoömdmmrmeiftdtehsrdmaaertätsvsofesUFumitöpganrpttgsaårbkelkäläraartasaltstl..sokmola Fmänröö.irnjltairglelhsaseestroadmdeenäa2rv4iansttterpbeetsessmöekrbaTaeesdrkxe.otDlaaovåncaifhnitntvnfoibsgetmsosöUöGjklpieagprhåstekktÅordklaeaesnnsk2sof4iolnasnnnesp. tember. Då in
skolan stått färdig idag.
Mats Schöld, Kultur – och fritidschef: