Om någon för några år sedan hade fantiserat om att det skulle bjudas Opera och operasångare i världsklass i Hjärup, och dessutom i en nerlagd industrihall, skulle jag rått den personen att uppsöka psykologhjälp. Nu satt jag där häromveckan och njöt, njöt och åter njöt. Ja ungefär som en gottegris njuter av sin konfekt. Jag var i gott sällskap med en interkommunal publik på ca 400 personer. Dessutom en åldersmässigt ganska väl representerad publik.
Lundalands symfoniorkester inledde konser ten mjukt och vacker t med Uvertyren till operan ”Ödets makt” av Verdi. I första akten framfördes fem stycken ur Puccinis ”Tosca” och i andra akten var huvudtemat Pietro Mascagnis opera ”Cavalleria Rusticana”. Solister var sopranen Gitta-Maria Sjöberg och tenoren Ahmed Agadi och dessa världsartister förförde tidvis sin publik till stående ovationer genom sin underbara sång men också genom sin innerliga scennärvaro. Gitta-Maria är född i Trollhättan och har gästat de f lesta operascener i världen, men är framför allt knuten till Den Kongelige Teater i Köpenhamn. Hon har till och med fått en gata uppkallad efter sig på Bornholm! Ahmed Agadi är född på den Kazakstanska stäppen men hans röst har burit honom ut till världens ledande operahus. Ahmed är för närvarande knuten till Marinskijteatern i Sankt Petersburg.
I konserten medverkade Helsingborgs konserthuskör och Irenakören. Den förstnämnda är en av två konserthuskörer i Sverige (den andra i Göteborg) och denna blandade kör kan mäta sig med vilken professionell/halvprofessionell kör som helst i landet.
Dirigenten Kristofer Wåhlander är ett fenomen, han är lika bra på att domptera sin orkester som sin publik. Hans chosefria och spirituella mellanprat står i en klass för sig. Vare sig han presenterar musiken eller räknar upp sponsorerna, inklusive Spegeln, går han rakt in i publikens hjärta. Löddeköpingepågen Kristofer har nu återvänt till sin hembygd efter stora framgångar som dirigent i Ryssland men även gästspel i Danmark och Island.
Att man inte sjunker ner i sköna och behagliga stolar som man gör på de stora, etablerade konserthusen glömmer man när Lundalands symfoniorkester framförde ”Intermezzo” eller ”Triumfkören” ur Aida tillsammans med Helsingborgskören. Då ville man inte att kvällen skulle ta slut .
Lundalands symfoniorkester är ett Leaderprojekt som i sin nuvarande form upphör nästa år. Nu måste de tunga hjulen börja rulla för att vi skall kunna behålla Lundalands symfoniorkester. Detta är opera för alla, en otrolig möjlighet att föra ut denna vackra och mäktiga musikform. Kommunerna i Lundaregionen, företag, organisationer och alla kommuninvånare måste stötta och sprida denna musiksatsning så att fler människor får ta del av en professionell och unik skapelse.