I slutet av mars öppnar MyEco butik för elcyklar på Hjärupsgården.
-Vi vill bli specialister på området, inte en cykelhandlare som också har någon eldriven modell i sortimentet, säger marknadsansvarig Stefan Borgström.
Idag står de 30 000 elcyklar som säljs i Sverige för ungefär fem procent av det totala antalet sålda cyklar. Motsvarande siffra i grannlandet Danmark lyder på 25 till 30 procent. I Nederländerna är siffran ännu högre.
-Redan för säsongen 2015 till 2016 räknar branschen med en 40-procentig ökning, det vill säga att runt 50 000 elcyklar kommer att säljas i Sverige. Vi vill vara en del i den här positiva utvecklingen, säger VD Rickard Wendt.
Flera elcykelmärken och egen cykelverkstad
Redan 2009 grundades MyEco, företaget som har utvecklat en svenskdesignad elcykel för våra nordiska klimatförhållanden. För snart två år sedan flyttade företaget från Ideon i Lund till Hjärupsgården. Kort därpå följde lagret efter. Nu är det dags för nästa steg: Butiken med inledningsvis fem olika varumärken av elcyklar samt en cykelverkstad med kompetens för såväl elcyklar som traditionella cyklar.
MyEco avser att snart förstärka organisationen med en duktig cykelreparatör.
I slutet av mars räknar MyEco med att öppna elcykelbutiken. Antal modeller och märken i butiken kommer att utökas senare i år.
Prova och känn skillnaden
Ett brett sortiment av märken, menar Stefan Borgström, tillåter kunden att verkligen prova sig fram och känna skillnaden mellan olika fabrikat:
-Och olika prisklasser. I vårt utbud finns allt från mycket prisvärda modeller under
10 000 kronor, upp till elcyklar med prislappar på 40 000 kronor.
Stefan Borgström och Rickard Wendt guidar bland de olika modellerna. De har mittmotor, frontmotor eller bakmotor och kommer bland annat från Shimano (Steps) samt Bosch. Andra heter Giant, Marvil, Etropolis och BESV. De två sistnämnda är man ensam om på den svenska marknaden. Sist men inte minst finns ett generöst utbud av egenutvecklade elcyklar under eget varumärke MyEco.
100 himmelsblå elcyklar för hemtjänsten i Malmö
MyEco är varumärket som man marknadsför mot kommuner och region. Malmö Stad har köpt hundratalet, främst till personal inom hemtjänsten. Färgen de bestämde sig för är himmelsblått. Samma modell föll också Region Skåne på läppen, men de valde en Skåneröd kulör. Offentlig förvaltning, med krav på sig att gå i bräschen för en hållbar utveckling, är redan en återkommande kund hos MyEco.
-Det är en härlig känsla att cykla, men ändå få den där extra skjutsen när det blåser motvind eller i uppförsbacken. Elcykeln är helt enkelt ett klimatsmart, effektivt, enkelt, sunt och roligt sätt att förflytta sig. Inför invigningen av butiken annonserar vi i Spegeln och sänder direktreklam till hushållen. Vi hoppas på stort intresse. Välkommen till MyEco på Hjärupsgården, säger Stefan Borgström och Rickard Wendt.
2016.03.02, Ann Mellblom för Spegeln