• Staffanstorp –
  • Bara –
  • Dalby –
  • Genarp –
  • Hjärup –
  • Klågerup –
  • Lund –
  • Malmö –
  • Veberöd -
  • Åkarp
logo
Home / huvudnyheter / Över 80 procent av alla köpbeslut tas av kvinnor

Över 80 procent av alla köpbeslut tas av kvinnor

Kvinnor tar 80 procent av alla köpbeslut, och köpkraften växer. Trots det riktar sig en sto del av reklamen och försäljningen till män. Både forskare och expertisen är överens om att företag inte har råd att ignorera kvinnorna.

Kvinnor bestämmer över två tredjedelar av den globala konsumtionen. Tittar man bara på västvärlden är siffran så pass hög som 80 procent och köpkraften växer. Traditionellt är det kvinnorna som är inköpschefer i hemmen, de är de som har stått för större delen av alla inköp. Däremot har männen ofta stått för inköpen av kapitalvaror men det är något som har ändrats sig på senare tid. Nu fattar kvinnorna allt mer beslut när det gäller bilar, båtar men även bank och försäkringar. Kvinnors inflytande inom business-to- business ökar också, då allt fler inköpschefer är kvinnor. Företagen har inte längre råd att ignorera kvinnorna säger Tatiana Butovitsch Temm, konsult på Ampersand i Göteborg.

Det var av den anledningen som hon och Camilla Palmertz bestämde sig för att arrangera den europeiska konferensen Women Buy. Den första Women Buy Konferensen hölls i Köpenhamn i våras. En av talarna var Linda Scott, professor vid University Of Oxford, som framhöll att kvinnor blir en allt större maktfaktor globalt, både vad det gäller företagande och konsumtion. Hon säger att det är viktigt att komma ihåg att kvinnor dominerar den globala konsumtionen och i allt större utsträckning är kvinnor också investerare. Sett ur det perspektivet blir det allt viktigare för världens företag att hålla sig väl med just kvinnorna. Men på konferensen framkom också att hela 75 procent av de kvinnliga kunderna känner sig missförstådda i dagens marknadsföring. Merparten av produktutvecklingen görs fortfarande av vita relativt unga män och om de inte får tillgång till kvinnlig input är det självklart att det saknas ett perspektiv.

Camilla Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm säger att den största aha – upplevelsen från konferensen var hur mycket det fortfarande finns kvar att lära om kvinnor som konsumenter. Det blev tydligt att ett vidare synsätt behövs i hela kedjan från produktutveckling till marknadsföring och försäljning för att kunna nå kvinnorna. De är båda övertygade om att den kvinnliga köpkraften både kommer att innebära nya och modifierade produkter, nya kommunikationskanaler och förändrade försäljningsmetoder.

Kvinnor anpassar sig lättare till ny teknik, de är mer uppkopplade och styr också sina liv genom telefonen i mycket högre grad än män. Det måste givetvis få konsekvenser för företagens strategier, inte minst när det gäller sociala medier och hur de används inom marknadsföringen. Deras viktigaste råd till de företag som vill bredda sina affärsmöjligheter är att se bortom de vita medelålders männen som den mest köpstarka målgruppen. Se var köpkraften växer och var de nya pengarna kommer ifrån. Den starkaste köpgruppen är kvinnor över 50 år. De konsumerar för fyra generationer- sig själva, sina föräldrar, barn och barnbarn.

 

Dessa beslut tar kvinnan

80 % av alla konsumentköp

55 % av all hemelektronik

94 % av alla heminredningsdetaljer

89 % av alla ekonomiska beslut

92% av alla semesterresor

90 % av alla bilinköp påverkas av kvinnor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top