Staffanstorps kommun är inte längre intresserad av att få järnvägsförbindelse. Någon annan tolkning kan man inte göra över kommunstyrelsens ordförande Christian Sonessons uttalande om att vi väntar inte på tåg som aldrig kommer. Samtidigt som man i ett yttrande till Trafikverket meddelar att man inte längre vill ha en eventuell järnväg genom samhället utan i en slinga söder om Staffanstorp. Därmed går man emot Trafikverkets utredning och även emot samhällsutvecklingen i stort.
En station mitt ute på landet lockar inte direkt resande. Det har Trafikverket slagit fast i sin utredning. Det finns ett stort intresse för återuppbyggnaden av Simrishamnsbanan och därmed järnvägstrafik från Österlen över Tomelilla, Sjöbo, Veberöd och Dalby via Staffanstorp till Malmö. Helt plötsligt skulle en pendlare från Staffanstorp nå Malmö på tio minuter. Inga skraltiga bussar med byten. Samtidigt skulle Staffanstorp öppnas för en marknad för hundratusentals personer som skulle nå småstaden på lika lång tid. En injektion på sikt som skulle gynna handeln, näringslivet och inte minst bostadsmarknaden.
Men nu har kommunstyrelsens ordförande Christian Sonesson ändrat åsikt. Eventuella pendlare ska tvinga ut till Nevishög för att nå stationen, som förmodligen blir ett vindskydd – en variant på det lilla huset på prärien. Vem sätter sig i en bil för att köra åt fel håll för att nå tåget? Då går det fortare att köra direkt.
Sonessons inställning är märklig, minst sagt. Att ta cykeln eller promenera till stationen i centrum skulle ge ett ordentligt reseunderlag. Inte minst som kommunen planerar att bygga cirka tusen nya bostäder i Sockerstan. Tåget skulle gå mitt emellan två stora, tätbefolkade områden. Centrum skulle förstärkas och få ett mäktigt resandeunderlag.
Trafikverketar har efter ett oändligt utredande äntligen kommit till vägs ände
Många har yttrat sig. Kommunen i Lund har fastnat för att tåget ska ha centralt stopp i både Dalby och Veberöd. Sjöbo har samma inställning. Kruxet har varit att den borgerliga regeringen inte kommit till skott. Man har helt enkelt struntat i järnvägsfrågan i Skåne, trots intensiv lobbying från lokala politiker.
Det har varit viktigare med satsningar i Stockholm och Norrland
Infrastruktur är något man satsar på i dåliga tider. Så gjorde Sverige redan på 1850-talet. Man höjer inte skatten enbart utan lånar upp pengar. Idag kostar pengar att låna väldigt lite, speciellt om det är staten som garanterar. Förra gången var den franska pengar som gav Sverige ett lyft, idag borde det rimligtvis finnas kapital till salu i Tyskland.
Första etappen av Simrishamnsbanan Malmö – Dalby kan kostnadsberäknas till drygt en miljard kronor. Spåren ligger kvar och marken är disponibel till Staffanstorp. Med en snabbt beslut skulle denna del av banan kunna vara körklar om tre fyra år – inom denna mandatperiod!
Den borgerliga Alliansen har haft makten i åtta år och inte lyft ett finger för att lösa frågan med Simrishamnsbanan. Den nya regeringen har bättre förutsättningar. Som tur är det inte de lokala politiker som bestämmer. Beslut om banan ligger ytterst på regeringen och riksdagen. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har inget emot att få fart på järnvägsutvecklingen och lokalt i regionen är tonen densamma. Kollektivtrafiken ska nå fler och hålla tiderna. Pågatågstrafiken ska utökas och Lund, Malmö och Helsingborg ska få spårvagnar.
Trafikutskottets ordförande, Miljöpartiets Karin Smith Svensson från Lund tillhör också de tunga som förordar utbyggnad av järnvägen. Rimligtvis blir det fart på infrastrukturfrågorna nu.
Christan Sonesson säger att han inte vill vänta på tåget i trettio år. Det lär han slippa.
Moderaterna förlorade över tusen röster i senaste lokalvalet. Det hade säkert blivit mångdubbelt om utspelet om järnvägen varit känt före valet.
Framtida utveckling och tillväxt
Järnvägens nystart i Staffanstorp är viktig för kommunens framtida utveckling och tillväxt. Det viktigast av allt är att beslutet om järnvägens framtid inte ligger på lokalnivå utan är en riksangelägenhet som det heter på byråkratspråk.
Snart går tåget – även för Christian Sonesson!
Idag är inte projektet Simrishamnsbanan med i Trafikverkets järnvägsplan. Tidigare gjordes en översyn av planen vart fjärde år. Nu fattas nya beslut varje år, vilket innebär att det finns en chans att Simrishamnsbanan kan komma in tidigare.