2013 införde Staffanstorps kommun ”musikskolechecken” för alla skolbarn från sju till tjugo år. Checken fungerar som varje barns skolpeng. Man väljer själv vem man vill anlita, privat eller offentlig utövare. Idag listar kommunen sex certifierade skolor att välja mellan. Sedan ett drygt år är Limus – Lunds Internationella Piano- och Musiksalong – en av dem.
-Det var ett mycket klokt beslut av Staffanstorps politiker, säger Limus grundare Gabriele Katthän och får medhåll av Fredrik Schützer, Philip Kang och Mario Escribano, de tre ”limusianer” som eleverna möter i Staffanstorp.
Två dagar i veckan undervisar Limus i lokaler på Balderskolan i Staffanstorp. Mario Escribano i gitarr och Philip Kang i piano. Fredrik Schützer är verksamhetsansvarig och den man får kontakt med när man anmäler sitt intresse och vid schemaläggning.
-Intresse anmäler man via Internet. Sedan tar jag personlig kontakt med familjen. Den kontakten är viktig både för oss, för barnet och för föräldrarna, betonar Fredrik Schützer.
Musikskolechecken gäller även i Lund
Ett femtontal barn undervisas på Balderskolan i nuläget. Limus är redo att utöka med växande efterfrågan.
-Gitarr och piano är de vanligaste instrumenten, därför har vi börjat med dessa. Som privatskola är vi flexibla och har lätt för att anpassa oss till större och utökad efterfrågan, så i framtiden kan fler instrument komma i fråga, säger Fredrik Schützer.
Vill man ha undervisning i ett annat instrument, är man välkommen till Limus i Lund. Musikskolechecken gäller. Idag utnyttjar en handfull Staffanstorpsbarn denna möjlighet.
-I Lund har vi ett komplett utbud av instrument och lärare och har man rest från Staffanstorp, får man 35 minuters undervisning istället för 30, fortsätter Fredrik Schützer.
Mer än undervisning
Som elev hos Limus är man välkommen att delta i alla de konserter och workshops som bjuds, inte sällan i samarbete med erkända tonsättare och musiker. Man gör också egna framträdanden i Staffanstorp. Senast på Kulturnatten, men också konserter tillsammans med workshops. I våras bjöds en konsert i samarbete med flera skolor och vid några tillfällen har Limus haft prova på-verksamhet på City Gross.
-Att musicera är mycket mer än att spela för sig själv och att ta lektioner. Den dynamik som föds när man spelar tillsammans är en underbar kraft, lovar Gabriele Katthän, Fredrik Schützer, Philip Kang och Mario Escribano.
Professionell musikundervisning skapar mångfald
Gabriele Katthän, grundare av musikskolan Limus och pionjär inom kulturföretagande, är säker på sin sak:
– Alla barn borde få tillgång till professionell undervisning på ett instrument – på samma villkor. En mångfald av olika typer moderna musikskolor behövs. Det skulle hela samhället vinna på.
Snart har 30 år förflutit sedan Gabriele Katthän kom till Lund från Tyskland. Hon är klassiskt skolad inom musik och redan när hon satte sin fot på svensk mark var hon fast besluten om att fortsätta på den inslagna karriären. Hon blev mäkta förvånad när hon upptäckte att musikskolor enbart fanns i kommunal regi, men inte förmådde möta den stora efterfrågan. Genom att platserna där subventionerades stort fanns ingen som helst medvetenhet om vad musikundervisning verkligen kostar.
-Kulturföretagandet är fortfarande tufft, men en handfull framsynta kommuner har vågat ta några steg i rätt riktning. Jag är övertygad om att det kommer att sprida sig, men vi är inte där än.
Under åren har Gabriele Katthän outtröttligt drivit sin vision om en mångfald av musikskolor dit alla, barn som vuxna, är välkomna och som alla barn har råd att gå i. Samarbetena och konstellationerna har varierat, men för fem år sedan hittade hon helt rätt.
-Jag valde att gå min egen väg, slår hon fast med ett varmt leende.
Lärare med ”alla legobitar”
Limus såg dagens ljus år 2010, med ett 70-tal elever och tre lärare. Idag musicerar 300 elever och arton lärare på Limus. Undervisningstimmarna uppgår till 8 200 per år. Lägg därtill elevkonserter, workshops och övriga evenemang.
-I år ger våra elever sexton konserter, berättar Gabriele Katthän.
Alla Limus musiklärare är klassiskt skolade på musikhögskolenivå.
-Vi spelar såväl klassiskt som jazz och pop, men den klassiska grunden behövs, för att pedagogerna ska själva förfoga över ”alla legobitar” och kunna lära ut hur man verkligen bygger med dem, förklarar Gabriele Katthän.
Musiklärarna på Limus har vid anställningen skriftligen lovat att inte jobba svart. En hederssak men också en självbevarelsedrift för branschen, menar Gabriele Katthän:
-Tyvärr finns en stor, svart marknad i branschen. Det svenska systemet med kommunala musikskolor var välment och behövligt på 40-talet. Det lyckades få många fler att musicera, men idag hamnar många utanför. Långt ifrån alla familjer kan betala vad det verkligen kostar. Då köper man tjänsten på den svarta marknaden, eller går barnen miste om det fantastiska nöjet att musicera.
Musikskolesystemet, fortsätter Gabriele Katthän, kväver även antalet arbetsplatser:
-Arbetstillfällena för musiklärare finns just nu bara inom det obligatoriska skolsystemet och de kommunala musikskolorna. Jag känner många fullt utbildade duktiga musikpedagoger som har gett upp och sadlat om. En del lärare livnär sig under täckmanteln ”ideell förening” för att undgå momsen som ligger på privatundervisningen.
Snedvridningen av resurserna och saknad av seriösa arbetsplatser har gjort att en hel yrkeskår håller på att försvinna.
Spjutspetsföretag
Gabriele Katthän fick nyligen bekräftat att Limus idag är Sveriges första privatägda musikskola med komplett utbud och för alla åldrar, från Musikkindergarten till vuxna.
-Det är glädjande, men jag jobbar i motvind än så länge. Det finns många som saknar helhetsbilden och en ovilja att släppa gamla monopol.
På frågan om hon känner sig som en pionjär, tvekar hon innan hon svarar:
-Pionjär låter väldigt smickrande… kanske snarare visionär. Men visst tror jag att Limus är ett spjutspetsföretag. Jag har visat att det går att driva en privat musikskola, betala skatt och moms, anställa och avlöna högutbildade pedagoger som i sin tur betalar skatt och nu – med musikskolechecken – ge alla barn chansen att lära sig traktera ett instrument med hand, hjärna och hjärta!
2015.12.03, Ann Mellblom för Spegeln