• Staffanstorp –
  • Bara –
  • Dalby –
  • Genarp –
  • Hjärup –
  • Klågerup –
  • Lund –
  • Malmö –
  • Veberöd -
  • Åkarp
logo

Barn- och utbildningsnämnden i Staffanstorp har som tidigare meddelats ett underskott på över 20 miljoner. Därför ska det nu sparas ytterligare ute på skolorna. Omflyttningen av elevpengen slog redan i höstas hårt mot de renodlade högstadieskolorna Hagalid och Hjärupslund (det vill säga politikerna valde att flytta pengar från högstadiet till låg- och mellanstadiet). Det innebar att personal fick gå och arbetsbelastningen ökade för dem som var kvar. Med de senaste besparingskraven kommer leden i linjen kommer nu att bli allt glesare, inte bara på högstadiet.
En minskad personaltäthet leder till ökad arbetsbelastning och risk för sjukskrivningar. Om färre ska utföra mer i ett relationsberoende yrke är det lätt att ta på sig mer arbete, eftersom man ser att detta extra åtagande kan göra skillnad. Vi vet att många lärare i det längsta sträcker sig när de ekonomiska resurserna tryter; vi vet också att den ökade arbetsbelastningen sorgligt nog kan leda till stress och sjukskrivning, vilket i sin tur leder till lärarbyte och minskad kontinuitet för eleverna. Den neddragning av övrig personal (bibliotek och elevassistenter) som följer med besparingskraven, innebär att deras arbetsuppgifter (a) inte görs eller (b) får utföras av oss lärare, vilket ytterligare förlänger vår till synes oändligt expanderande agenda av extramurala sysslor. Resultatet blir en kvalitetssänkning i verksamheten.
Mindre resurser till specialundervisning och elever i behov av särskilt stöd. Allra hårdast drabbas de elever som har särskilda behov. Elever som behöver stöd — som de har rätt till enligt de nationella styrdokumenten — och som inte får det, kommer inte att lyckas. Inte heller läraren kommer att lyckas, eftersom han tvingas utföra ett omöjligt uppdrag, nämligen att vara specialpedagog, elevassistent och lärare på samma gång. Var och en som arbetar i skolan förstår vad det innebär för såväl elevens som lärarens syn på sig själv. LR i Staffanstorp anser att politikerna på grund nedskärningarna inte ger skolorna möjlighet att kunna ge alla elever förutsättningar att nå målen. Hur går detta ihop med ”skola i nationell toppklass” och ”bättre meritvärde” som är kommunens vision för skolan?
LR befarar att att nedskärningarna kommer att slå hårdast i linjen: lärare kommer att krokna på grund av orimlig arbetsbelastning; elever som under ett normalt läsår hade kunnat bli gymnasiebehöriga, kommer inte att bli det 2017, på grund av att de inte fått den hjälp som de har rätt till.
Besparingarna riskerar att slå sönder våra välfungerande verksamheter. Att underskottet, som barn- och utbildningsnämndens ordförande Nino Vidovic nyligen meddelade, beror på ett systemfel, tolkar LR som en förklaring. LR hade önskat sig mer än en förklaring, nämligen ett tydligt politiskt ansvarstagande: —Vi tar ansvar för detta systemfel och kompenserar underskottet fullt ut. Politik är att vilja, har det sagts. Vad vill Staffanstorps politiker i denna fråga? Vad vill deras väljare?
För barnens skull hoppas LR att systemfelet kompenseras fullt ut. Våra barns och ungdomars skoltid går inte i repris.
Mathias Pålsson, biträdande kommunombud för Lärarnas Riksförbund (LR).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top