Ingen kan ha missat kommunens illa underbyggda – och till
en början olagliga – beslut att bygga Norra Skolan, eller den
kritik som föräldrar, boende och andra framfört. Men har vi talat
tillräckligt om alternativen? Kritiken rör ju bland annat ett
otroligt tunt samrådsunderlag, där elevernas bästa inte står i
fokus. Skolgården är minimal, idrottshallen likaså och kringliggande
grönytor saknas. Trafiksituationen kräver stora ingrepp i
området, men trots att hundratals träd ska fällas så uppnås ingen
säker skolväg för barnen. I grunden är Norra Skolan
ett misslyckat försök att lösa Borggårdsskolans pedagogiska
utmaning; det har varit svårt att locka elever och personal till en
enparallellig F-3-skola. Det bör vi söka en lösning på, utan att
kompromissa med allt det som skapar en bra skolmiljö.
Viktigast av allt: att lägga ner tre fungerande skolmiljöer i
Norra Staffanstorp för att trycka in en stor mängd elever på en
olämplig plats är kortsiktigt och ohållbart! När generationsskiftet
i norra Staffanstorp slår till, räcker inte Norra Skolan. Då står
vi med en sprängfylld skola, utan chans till utökning eller omgruppering
inom området. Då spelar det ingen roll om trafiksituationen
eller utemiljön för de befintliga eleverna blivit acceptabel…
En klok medborgare har lyft förslaget att istället bygga den
tidigare planerade F-6-skolan på Annerotomten och att bryta
ut högstadiet från Baldersskolan till nya lokaler på nuvarande
Bråhögsskolan. Då får Borggårdsskolans F-3-elever plats
på relativt närliggande Baldersskolan. Bättre lärandemiljöer ute
och inne, ökad trygghet, säkrare skolvägar och de äldre barnen
har fortsatt nära till centrum och dess aktivitetsutbud. Ett fullt
rimligt alternativ, med mycket bättre justeringsmöjligheter när
framtidens kravbild förändras. Miljöpartiet säger ja till en
hållbar skollösning. Vi har framfört saklig kritik, tillsammans
med ett konstruktivt alternativ. Det finns f ler möjligheter att
utvärdera, men huvudsaken är att vi stoppar det felbygge som
Norra Skolan innebär och att vi skapar en hållbar plan som
dagens och framtidens kommuninvånare kan lita på!
Vi ska utveckla – inte avveckla – de skolmiljöer vi behöver i
framtidens kommun!