När sommaren närmar sig laddar många besöksmål i Skåne för alla turister som kommer att anlända. En trivsam bransch som baseras på nöje och upplevelse, men turistnäringen är en viktig del i samhället. Turismnäringen i Skåne omsatte över 20 miljarder 2013 och det ökar för varje år. Att ta tillvara på turistmål kan vara en lönsam historia.
Kairos Future fick i uppdrag av Tourism i Skåne att konkretisera på vilket sätt turismnäringen bidrar till Skånes utveckling. Slutsatsen är imponerande. Skåne är attraktivt, än så länge mest av svenskar, men även antalet utländska gäster ökar. Den främsta analysparametern är antalet gästnätter på hotell, som i Skåne ökat under flera år. Stockholms län attraherar fortfarande flest besökare, direkt följt av Västra Götaland. Roligt är att Skåne nu gått om Dalarna som legat på tredje plats sedan 2008. Att Skåne dessutom har Köpenhamn runt hörnet gör att det finns en stor potentialmarknad som behöver bearbetas.
För att besöksmål ska kunna locka dessa gäster har Tourism i Skåne genomfört en exportmognadsanalys på besöksmål, ett bra grepp för att besöksmålen ska kunna utvecklas och analysera sig själva.
I Staffanstorps kommun, mitt emellan Malmö och Lund ligger Uppåkra Arkeologiska Center. Här har antalet besökare ökat markant (2014 ökade antalet besökare sommartid med 52 procent, vilket resulterat i närmare 10 000 besökare). Ett fokus på barn, att ha gjort platsen mer tillgänglig och att använda ny digitaliseringsteknik har lett till ett ökat intresse. ”Vikingatiden” attraherar och kombinationen med att vara mitt i landsbygden men via vandringsleder nå städer skapar en upplevelse som många besökare vill ha.
Det kulinariska är en viktig del i ett besök och att Tirups Örtagård nu tar över caféet på Uppåkra gör det intressant för både sinne och mage. Alla dessa steg har tagits för att göra Uppåkra mer exportmoget och förhoppningsvis kan Uppåkra snart skörda frukten för det stora arbete som genomförts.
Viktiga besöksmål kan bidra till kommunens sysselsättning och samtidigt sätta fokus på kommunen. Uppåkra Arkeologiska Center har ambitionen att skapa intresse för många, barn som vuxna, utländska besökare som svenska besökare. Då 0,2 procent av platsen är utgrävd och 100 arkeologer i praktiken kan gräva i 100 år på platsen skapar en långsiktighet. Då är det extra viktigt att göra platsen till ett växande besöksmål med en långsiktig vision.
Att bli turist i sin egen stad är inte enkelt, men för Staffanstorpare har Uppåkra mycket att erbjuda. Så ta cykeln, det finns gott om cykelställ, och åk ut till Uppåkra i sommar, lyssna på de spännande historierna om platsen, samtidigt som magen får njuta av en fika eller lunch. Det är en plats väl värd att besöka!