Socialdemokraternas ledare Stefan Löfvens meddelande att han tänker sjösätta en helt ny flygstrategi om partiet kommer till makten efter höstens val har väckt upp heta känslor i södra Sverige. Arlanda ska bli störst i Norden tycker han. Man får anta att han med Sverige menar Stockholm. För det är väldigt svårt att se hur en satsning i Stockholm och på Arlanda ska gynna Sydsverige.
Vem i Staffanstorp eller Lundaregionen skulle komma på idén att åka via Eslöv för att ta sig till Kastrup? Tanken är absurd. Men den förvånar inte. Flickorna och pojkarna vid maktens grytor i Stockholm är fixerade vid huvudstaden. Det gäller inte bara Moderaterna utan även Socialdemokraterna om de kommer till makten i höst. Det slår Stefan Löfven fast i sitt uttalande om flyget.
”Stockholmsregionen är vare sig den folkrikaste eller geografiskt mest lättillgängliga för internationella flygningar så varför just Arlanda skulle gynnas på politisk väg är oklart”, konstaterade Kvällsposten i en ledarkommentar.
En som reagerat surt på Stefan Löfvens utspel är Pia Kinhult, regionens högste chef. Hon har redan haft fullt jobb med att bekämpa nuvarande regerings Stockholmsfixering och ser fram mot att få börja om igen om det skulle bli regeringsskifte.
Sydsverige ingår i en mångmiljonregion
Det är dags för gänget norr om Markaryd att inse att södra Sverige ingår i en mångmiljonregion som omfattar även Danmark och norra Tyskland. Regional utveckling kräver satsningar inte minst på infrastrukturen. Den efterlyses härmed!
Skåne hade en gång i tiden Sveriges tätaste järnvägsnät. Det var så tätt att landskapet fick en egen karta i Sveriges kommunikationer. Runt 1950-talet var fler än 70 000 människor anställda vid SJ, vilket gjorde bolaget till Nordens största. Mycket trafik gick via räls. Både persontransporter och frakter. Till detta kom även ansvar för både rullande material och banvall med räls, kontaktledningar, stationshus med mera. Statsmakten hade ansvar och inflytande på verksamheten. Idag struntar staten i infrastrukturen, ingen tar ansvar för att banorna underhålls eller att trafiken flyter utan problem.
Gods flyttades från järnväg till landsvägarna. Miljöhänsyn var inte uppfunnet.
Det var Socialdemokraterna som lade ner järnvägen. Det är lite ironi att det är detta parti som nu vill satsa allra mest på utbyggnad just av järnvägen…
Det vore nog inte fel att låta staten ta över ansvaret igen. Någon risk för att det skulle bli en monopolsituation igen råder knappast. Konkurrensen från flyg, bussbolag och persontrafiken är för stor.
Då skulle det i alla fall finnas någon som tog ansvar för att underhåll och trafik flöt friktionsfritt. Idag sker allt utan personligt ansvar.
David och Goliat
Så var det den sanna historien om dagens David som besegrade jätten Goliat.
Nicklas Nygren i Lund som fick rätt när han överklagade striden med Radiotjänst om licensavgifterna på datorer för att se på TV. Högsta instans Högsta förvaltningsdomstolen gav honom rätt. Nu står Radiotjänst med skammen och det väller in uppsägningar av licensavgifter. 10 000 passerades förra veckan. Fler lär det bli. Man befarar att över 100 000 licenser kommer att försvinna genom domslutet.
Frågan måste väckas. Vad ska public service innehålla i framtiden och hur ska denna typ av verksamhet finansieras?
Att ta ut licenser och ha folk som smyger i buskarna för att kontrollera om invånarna har en TV-apparat är passé och löjeväckande.
Allt annat ska ju utredas i tillvaron så varför inte den frågan.
Behövs public service och under vilka former och hur ska det finansieras. Måste man i dagens moderna och tekniskt avancerade värld verkligen ha en sådan jättekoloss för att producera program i framtiden?
Njut av sol och regn i sommar. Om några månader är det valdags och vi väntar på slutresultatet. Vem ska styra och ställa i framtiden?