• Staffanstorp –
  • Bara –
  • Dalby –
  • Genarp –
  • Hjärup –
  • Klågerup –
  • Lund –
  • Malmö –
  • Veberöd -
  • Åkarp
logo
Home / LEDARE / Staffanstorp attraktivare för företagare men har man glömt bostäder och förbindelserna?
Staffanstorp attraktivare för företagare men har man glömt bostäder och förbindelserna?

Staffanstorp attraktivare för företagare men har man glömt bostäder och förbindelserna?

 

Ett aktivt och framgångsrikt näringsliv är basen för att Staffanstorp ska förbli en attraktiv kommun att bo i. Nu har siffrorna kommit i Svenskt Näringslivs årliga mätning och kommunen klättrar på rankinglistan igen. Elfte plats i landet är bra bland 290 kommuner och fyra bland Skånes kommuner duger också. Men det finns mer att göra, det går inte att slå sig till ro. För att få nya skattebetalare till kommunen som fyller på kassan gäller det att politikerna tar sitt ansvar när det gäller att få fart på byggandet av bostäder och inte längre bromsar ytvecklingen utan att ser till att gå i frontlinjen med satsning på kommunikationerna. Då främst spårbunden trafik som gör att både Malmö och Lund kommer närmare.

Det finns stora planer exempelvis när det gäller utbyggnaden av Sockerstan, det gamla sockerbruket. En yta som motsvarar ett lika stort område som city inom vallgraven i Malmö. Jungfrulig mark lämplig bland annat för hyreslägenheter, som är en bristvara. Det har pratats i allt för många år om detta och politikerna har skissat. Men inget har hänt. Det är hög tid att den första etappen påbörjas så snabbt som möjligt. Det behövs inga fler utläggningar av ”bombmattor” just nu.

I den blivande Sockerstan finns också en rad lokaler som ska bevaras och renoveras och ge plats för nya mindre företag.

Kommunikationerna måste också få prioritet ett. Bangården för den ligger öde fortfarande. Det är främst moderaterna som vill ha en eventuell järnväg utanför centrum av någon outgrundlig anledningen. Kanske för att de åker bil och aldrig behöver utnyttja de skrangliga bussarna till Malmö. Trafikverket har markerat att en eventuella spårförbindelse ska gå centralt. Det enda politikerna har ägnat ärendet är att asfaltera och täcka över spåren dår de korsar vägar och gator! Bussar räcker åt fotfolket tycks man resonera, vi har ju fina bilvägar!

Men man tänker ologiskt. Med spårförbindelser skulle en marknad på cirka en halv miljon människor öppnas på tio minuters avstånd med tåg eller spårväg. Det skulle betyda mycket för det lokala näringslivet – inte minst detaljhandeln och servicenäringen.

Bakom rankingframgången ligger en långsiktig strategi med politisk enighet. Det var när det gemensamägde bolag Business Port bildades och fick ta hand om arbetet , som tidigare skulle skötas enbart av kommunalanställda tjänstemän. Näringslivet är idag majoritetsägare med kommunen som partner. En framgångsrik konstellation har det visat sig.

På andra politiska plan är laget sämre. En infekterad debatt om skolbygget vid Trekanten har lockat fram protestlistor med över 500 namn. Vem som vid kommande val förlorar mest röster på det blocköverskridande beslutet kn man bara gissa: moderaterna eller socialdemokraterna!

Kaos i riket

Budgeten för Sverige på riksplan är framlagd och detn bör det bli strid om. Frågan är om den håller när det ska voteras.

Problemet är att landet har en minoritetsregering som saknar stöd hos svenska folket

Det har gått som en modevåg att över allt i ska det numera vara legitimerad kunskap som gör att personer får en befattning. Det gäller lärare, doktorer, sköterskor, undersköterskor ,advokater osv. Men statsminister och sitta i en regering kräver ingen förkunskap – dessa viktiga , maktpåliggande tjänster.

Politiker är ett frälse, där enpartibok väger tybgre än kunskap. Då blir det fritt fram för typer av Juholts, Perssons och Mana Sahlins typ. För att inte tala om ”framtidsministern Kristina Persson, som verkligen hade framtiden bakom sig. Och skattebetalaerna får betala som vanligt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top